Met verschillende snelheidsremmende maatregelen wil de stad Hasselt de verkeersveiligheid op verschillende plaatsen in Hasselt vergroten en de woonkwaliteit waarborgen. De specifieke locaties worden niet lukraak gekozen. De selectie gebeurt op basis van verschillende criteria.
Alle locaties hebben wel één ding gemeen: Hasselaren vinden dat bestuurders er onaangepast rijgedrag vertonen waardoor de verkeersveiligheid er in het gedrang komt. Dergelijke meldingen worden steeds uitvoerig onderzocht en onderbouwd met objectieve cijfers. Zo kijken we naar:
- snelheidsmetingen
- ongevallencijfers
- de hoeveelheid meldingen over overdreven snelheid
Daarnaast nemen we ook een aantal factoren in rekening die de risico’s van onaangepast rijgedrag vergroten:
- hoeveelheid zwakke weggebruikers
- nabijheid van een schoolroute
Niet overal kunnen we meteen maatregelen nemen. Voor zware infrastructurele ingrepen zijn een ontwerp, het nodige budget en een aanbestedingsprocedure nodig. Andere types van maatregelen zijn sneller en eenvoudig door te voeren. Bij het bepalen welke maatregel we waar toepassen houden we rekening met volgende criteria:
- straatbreedte
- hoeveelheid zwaar verkeer in de omgeving
- doortocht bussen De Lijn en hulpdiensten
- afstand tot de gevels
- aanwezigheid van een fietsroute
- omvang ochtend- en avondspits
- hoeveelheid sluipverkeer in de omgeving
- functie van de weg: enkel ontsluiten of ook verbinden
- binnen of buiten de bebouwde kom
Geplande maatregelen
Grote Roost
Om de veiligheid voor de fietser in de aanzienlijk te vergroten, is een integrale heraanleg van de straat nodig. Het stadsbestuur bekijkt wanneer ze hiervoor de nodige budgetten vrij kan maken. Op kortere termijn willen we er wel al investeren in trajectcontrole om het gemotoriseerd verkeer af te remmen. We testen zo’n trajectcontrole eerst uit in de Diepstraat in Kuringen. Op voorwaarde dat de evaluatie positief is, breiden we het daarna uit naar de Grote Roost.
Steenberg
Om het gemotoriseerd verkeer in de Steenberg af te remmen, starten we de procedure voor de aankoop van een flitspaal.
Herkerstraat
Waar de Herkerstraat overgaat in de Muntelbeekstraat leggen we een verkeersplateau aan om het gemotoriseerd verkeer af te remmen.
Wijerveldstraat
Om het gemotoriseerd verkeer af te remmen plaatsen we er twee snelheidsremmende poorteffecten.